11111

DERS TANITIM BİLGİLERİ


dm.ieu.edu.tr

Dersin Adı
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
Bahar
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Düzeyi
-
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • İstatistiğin ve Matematiğin temelleri hakkında geniş bilgi sahibi olur.
  • Test önerebilir ve değerlendirebilir.
  • Güven aralığı bulabilir.
  • Moment ve MLE bulabilir.
  • Sıra istatistikleri çalışabilir ve yeterli istatistikleri hesaplayabilir.
Ders Tanımı

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 İstatistiğin temel kavramlarına giriş. Sınırsız popülasyondan örnekleme. Basit rastgele örnekleme, katmanlı örnekleme, küme örnekleme, sistematik örnekleme. “Statistical Inference” by G. Casella, R. L. Berger, Duxbury Press, California: 201:210.
2 Rastgele değişken dizilerinin yakınsaklığı, yakınsaklık türleri. Moment üreten fonksiyon. Büyük sayılar yasası, merkezi limit teoremi. “Statistical Inference” by G. Casella, R. L. Berger, Duxbury Press, California: 213:228.
3 Parametrik ve parametrik olmayan istatistik, örnekler. Görgül dağılım fonksiyonu. Glivenko-Cantelli teoremi. “Mathematical Statistics” by A. A. Borovkov, Gordon and Breach Science Publishers: 1:7
4 Sıra istatistikleri. “Statistical Inference” by G. Casella, R. L. Berger, Duxbury Press, California: 228:237.
5 Örneklemenin karakteristikleri. İstatistik türleri. “Mathematical Statistics” by A. A. Borovkov, Gordon and Breach Science Publishers: 7:12
6 Süreklilik teoremleri. 1. tür ve 2. tür istatistiklerin limit dağılımları. “Mathematical Statistics” by A. A. Borovkov, Gordon and Breach Science Publishers: 13:35
7 Bilinmeyen parametrelerin tahmini. Tahmin edicilerin özellikleri. Bazı dağılımların parametrik aileleri. “Mathematical Statistics” by A. A. Borovkov, Gordon and Breach Science Publishers: 40:50
8 Tahmin edicileri elde etmek için esas yöntem. Parametrik durumda yer değiştirmeli yöntem. “Mathematical Statistics” by A. A. Borovkov, Gordon and Breach Science Publishers: 51:66
9 Ara sınav
10 Tahmin edicilerin tutarlılığı ve asimtotik normalliği. Moment metodu. M-tahmin edicileri ve M-tahmin edicilerinin tutarlılığı. “Mathematical Statistics” by A. A. Borovkov, Gordon and Breach Science Publishers: 51:66
11 Minimal uzaklık metodu. Maksimum olabilirlik methodu. “Mathematical Statistics” by A. A. Borovkov, Gordon and Breach Science Publishers: 65:80
12 Veri indergeme ve yeterlilik ilkesi. “Statistical Inference” by G. Casella, R. L. Berger, Duxbury Press, California: 246:258.
13 Tam istatistik. Olabilirlik ve değişmezlik ilkesi. “Statistical Inference” by G. Casella, R. L. Berger, Duxbury Press, California: 259:275.
14 Hipotez testi ve test bulma yöntemleri. Neiman-Pearson lemması. En güçlü testler. “Statistical Inference” by G. Casella, R. L. Berger, Duxbury Press, California: 345:403.
15 Aralık tahminleme. “Statistical Inference” by G. Casella, R. L. Berger, Duxbury Press, California: 403:461.
16 Lineer regresyon ve varyans analizi. “Statistical Inference” by G. Casella, R. L. Berger, Duxbury Press, California: 509:554.
Ders Kitabı “Statistical Inference” by G. Casella, R. L. Berger, Duxbury Press, “Mathematical Statistics” by A. A. Borovkov, Gordon and Breach Science Publishers.
Önerilen Okumalar/Materyaller “Mathematical Statistics” by J. Shao, Springer.

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
2
20
Portfolyo
Ödev
1
10
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
30
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
4
60
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
1
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
15
3
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
2
1
Portfolyo
Ödev
1
10
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
1
20
Final Sınavı
1
33
    Toplam
158

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1 Temel matematik, uygulamalı matematik ve istatistik kuramlarına ve uygulamalarına hakim olmak, X
2 Matematik ve istatistik alanındaki edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmek, X
3 Sorunları tanımlayabilmek, analiz edebilmek ve bilimsel yöntemlere dayalı çözüm üretebilmek, X
4
Disiplinlerarası yaklaşımla, matematiği ve istatistiği gerçek yaşamda uygulayabilmek ve uygulama konusunda kendi potansiyellerini keşfedebilmek,
X
5
Matematiğin kullanıldığı hemen her alanda, gerekli bilgileri edinebilmek ve modelleme yapabilmek ve kendini geliştirebilmek,
X
6 Kurduğu modellere ve çözümlere eleştirel bakabilmek, yenileyebilmek, X
7 Kuramsal ve teknik bilgilerini gerek detaylı olarak uzman kişilere, gerekse basit ve anlaşılır bir şekilde uzman olmayan kişilere rahatça aktarabilmek, X
8

İngilizce’yi ve Avrupa Dil Portföyünden ikinci bir yabancı dili B1 Genel Düzeyinde etkin şekilde kullanabilmek ve bilgi birikimini güncel tutabilmek, yurtiçi ve yurtdışı meslektaşlarıyla rahat bir şekilde iletişim kurabilmek, periyodik litaretürü takip edebilmek,

X
9

Matematik ve istatistik alanlarında yaygın olarak kullanılan yazılımlara aşina olmak ve Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyindeki ez az bir programı etkin şekilde kullanabilmek,

10

Dahil olduğu projelerin tüm aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket edebilmek, toplumsal duyarlılık çerçevesinde proje geliştirip uygulayabilmek,

11 Evrensel anlamda birikimli ve duyarlı olarak tüm süreçleri etkin şekilde değerlendirebilmek ve kalite yönetimi konusunda yeterli bilince sahip olmak,
12

Soyut düşünce yapısına hakim olarak, somut olaylara bağlayabilmek ve çözümleri taşıyabilmek, deney tasarlayıp veri toplayarak bilimsel yöntemlerle sonuçları incelemek ve yorumlamak,

X
13

Edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri hayat boyu yenileyebilmek, yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olmak,

14

Matematik ve istatistik alanında edindiği bilgileri ortaöğretim seviyesine uyarlayarak aktarabilmek,

15

Matematik ve istatistik alanında bireysel veya ekip olarak bir çalışmayı sürdürmek, bağımsız çalışmanın ilgili tüm aşamalarında etkili olmak, karar verme sürecine katılmak, zamanı etkili kullanarak gerekli planlamayı yapmak ve yürütmek.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 

İzmir Ekonomi Üniversitesi | Sakarya Caddesi No:156, 35330 Balçova - İZMİR Tel: +90 232 279 25 25 | webmaster@ieu.edu.tr | YBS 2010