dm.ieu.edu.tr
Dersin Adı | |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bahar |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | ||||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin Düzeyi | - | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı |
| Temel Ders | X |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | İstatistiğin temel kavramlarına giriş. Sınırsız popülasyondan örnekleme. Basit rastgele örnekleme, katmanlı örnekleme, küme örnekleme, sistematik örnekleme. | “Statistical Inference” by G. Casella, R. L. Berger, Duxbury Press, California: 201:210. |
2 | Rastgele değişken dizilerinin yakınsaklığı, yakınsaklık türleri. Moment üreten fonksiyon. Büyük sayılar yasası, merkezi limit teoremi. | “Statistical Inference” by G. Casella, R. L. Berger, Duxbury Press, California: 213:228. |
3 | Parametrik ve parametrik olmayan istatistik, örnekler. Görgül dağılım fonksiyonu. Glivenko-Cantelli teoremi. | “Mathematical Statistics” by A. A. Borovkov, Gordon and Breach Science Publishers: 1:7 |
4 | Sıra istatistikleri. | “Statistical Inference” by G. Casella, R. L. Berger, Duxbury Press, California: 228:237. |
5 | Örneklemenin karakteristikleri. İstatistik türleri. | “Mathematical Statistics” by A. A. Borovkov, Gordon and Breach Science Publishers: 7:12 |
6 | Süreklilik teoremleri. 1. tür ve 2. tür istatistiklerin limit dağılımları. | “Mathematical Statistics” by A. A. Borovkov, Gordon and Breach Science Publishers: 13:35 |
7 | Bilinmeyen parametrelerin tahmini. Tahmin edicilerin özellikleri. Bazı dağılımların parametrik aileleri. | “Mathematical Statistics” by A. A. Borovkov, Gordon and Breach Science Publishers: 40:50 |
8 | Tahmin edicileri elde etmek için esas yöntem. Parametrik durumda yer değiştirmeli yöntem. | “Mathematical Statistics” by A. A. Borovkov, Gordon and Breach Science Publishers: 51:66 |
9 | Ara sınav | |
10 | Tahmin edicilerin tutarlılığı ve asimtotik normalliği. Moment metodu. M-tahmin edicileri ve M-tahmin edicilerinin tutarlılığı. | “Mathematical Statistics” by A. A. Borovkov, Gordon and Breach Science Publishers: 51:66 |
11 | Minimal uzaklık metodu. Maksimum olabilirlik methodu. | “Mathematical Statistics” by A. A. Borovkov, Gordon and Breach Science Publishers: 65:80 |
12 | Veri indergeme ve yeterlilik ilkesi. | “Statistical Inference” by G. Casella, R. L. Berger, Duxbury Press, California: 246:258. |
13 | Tam istatistik. Olabilirlik ve değişmezlik ilkesi. | “Statistical Inference” by G. Casella, R. L. Berger, Duxbury Press, California: 259:275. |
14 | Hipotez testi ve test bulma yöntemleri. Neiman-Pearson lemması. En güçlü testler. | “Statistical Inference” by G. Casella, R. L. Berger, Duxbury Press, California: 345:403. |
15 | Aralık tahminleme. | “Statistical Inference” by G. Casella, R. L. Berger, Duxbury Press, California: 403:461. |
16 | Lineer regresyon ve varyans analizi. | “Statistical Inference” by G. Casella, R. L. Berger, Duxbury Press, California: 509:554. |
Ders Kitabı | “Statistical Inference” by G. Casella, R. L. Berger, Duxbury Press, “Mathematical Statistics” by A. A. Borovkov, Gordon and Breach Science Publishers. |
Önerilen Okumalar/Materyaller | “Mathematical Statistics” by J. Shao, Springer. |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | 2 | 20 |
Portfolyo | ||
Ödev | 1 | 10 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 4 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 3 | |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | 2 | 1 | |
Portfolyo | |||
Ödev | 1 | 10 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 20 | |
Final Sınavı | 1 | 33 | |
Toplam | 158 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Temel matematik, uygulamalı matematik ve istatistik kuramlarına ve uygulamalarına hakim olmak, | X | ||||
2 | Matematik ve istatistik alanındaki edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmek, | X | ||||
3 | Sorunları tanımlayabilmek, analiz edebilmek ve bilimsel yöntemlere dayalı çözüm üretebilmek, | X | ||||
4 | Disiplinlerarası yaklaşımla, matematiği ve istatistiği gerçek yaşamda uygulayabilmek ve uygulama konusunda kendi potansiyellerini keşfedebilmek, | X | ||||
5 | Matematiğin kullanıldığı hemen her alanda, gerekli bilgileri edinebilmek ve modelleme yapabilmek ve kendini geliştirebilmek, | X | ||||
6 | Kurduğu modellere ve çözümlere eleştirel bakabilmek, yenileyebilmek, | X | ||||
7 | Kuramsal ve teknik bilgilerini gerek detaylı olarak uzman kişilere, gerekse basit ve anlaşılır bir şekilde uzman olmayan kişilere rahatça aktarabilmek, | X | ||||
8 | İngilizce’yi ve Avrupa Dil Portföyünden ikinci bir yabancı dili B1 Genel Düzeyinde etkin şekilde kullanabilmek ve bilgi birikimini güncel tutabilmek, yurtiçi ve yurtdışı meslektaşlarıyla rahat bir şekilde iletişim kurabilmek, periyodik litaretürü takip edebilmek, | X | ||||
9 | Matematik ve istatistik alanlarında yaygın olarak kullanılan yazılımlara aşina olmak ve Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyindeki ez az bir programı etkin şekilde kullanabilmek, | |||||
10 | Dahil olduğu projelerin tüm aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket edebilmek, toplumsal duyarlılık çerçevesinde proje geliştirip uygulayabilmek, | |||||
11 | Evrensel anlamda birikimli ve duyarlı olarak tüm süreçleri etkin şekilde değerlendirebilmek ve kalite yönetimi konusunda yeterli bilince sahip olmak, | |||||
12 | Soyut düşünce yapısına hakim olarak, somut olaylara bağlayabilmek ve çözümleri taşıyabilmek, deney tasarlayıp veri toplayarak bilimsel yöntemlerle sonuçları incelemek ve yorumlamak, | X | ||||
13 | Edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri hayat boyu yenileyebilmek, yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olmak, | |||||
14 | Matematik ve istatistik alanında edindiği bilgileri ortaöğretim seviyesine uyarlayarak aktarabilmek, | |||||
15 | Matematik ve istatistik alanında bireysel veya ekip olarak bir çalışmayı sürdürmek, bağımsız çalışmanın ilgili tüm aşamalarında etkili olmak, karar verme sürecine katılmak, zamanı etkili kullanarak gerekli planlamayı yapmak ve yürütmek. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest